A térképek nélkül nem is lehet tanítani kijelentés illetve minek a térképek hisz a tananyag a lényeg álláspont között széles a skála. Valójában azonban egyértelmű a dolog: nagyon is fontosak a térképek a történelemtanításban, mert csak így láthatóak át a hadjáratok, háborús frontok, hajózó-útvonalak, gyarmatrendszerek, országok közti kapcsolatok, szövetségi rendszerek ... stb.
A történelemtanár egyszerre magyaráz el összefüggéseket, ad át műveltségtartalmakat és mutat meg tendenciákat, melyekhez nagyon fontos segítség a térképek alkalmazása. Már az ókori témaköröknél fontos a topográfia, hogy a diák megétrse miért volt fontos például a Hellészpontosz birtoklása, hogyan terjeszkedett az ókori Róma és miként alakult ki a Bizánci Birodalom a Kelet-Római területekből.
Később a térképek a középkori államok bemutatása miatt fontos, majd a nagy földrajzi felfedezéseknél a hajózó és kereskedelmi útvonalaknál, végül a legnagyobb háborúk tanításánál - napóleoni hadjáratok, első és második világháború - nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a gyerekek megértsék a támadások, offenzívák céljait, eredményeit és a frontok jelentőségét.
Ha külön a magyar történelmet nézzük: a történelmi Magyar Királyság területváltozásainak nyomonkövetése nyilván csak térképekkel lehetséges, különösen például a Hunyadiak hadjáratainál, a három részre szakadás időszakában, a Habsburgok hadjárataiban, végül a XX. század háborúiban is többök közt Trianon kapcsán.
Ha a történelmet tanító pedagógus sikeresen láttatja hazánk korszakait például a térképekkel, akkor a diákok erősebb kapcsolatba kerülhetnek hazájuk sikeres és válságos időszakaival.
A poszt szerzőjéről készült rajz egy ötödikes tanulótól: